Aliaje antifrictiune
Aliajele antifrictiune pe baza de staniu sau plumb sunt considerate printre cele mai bune materiale pentru lagare, fiind caracterizate prin: temperatura scazuta de topire si proprietati bune de turnare, rezistenta ridicata la frecare si compresiune la presiune si viteze mari, stabilitate înalta la coroziune în diferite substante folosite pentru ungere, conductibilitate termica suficienta, aderenta corespunzatoare la peretii lagarului, rezistenta mare la uzura, precum si o usoara prelucrare prin aschiere.
De asemenea poseda o mare plasticitate si o duritate suficienta pentru a asigura valori mici coeficientilor de frecare, având o structura eterogena, alcatuita dintr-o baza moale (metal pur, solutie solida sau eutectic) în care se gasesc distribuiti uniform compusi intermetalici duri.
Compozitie chimica
Marca aliajului |
Compozitie chimica % |
Impuritati % |
|||||||||||||||
Sn |
Sb |
Cu |
Pb |
Al |
Mg |
Alte elemente |
Pb |
Cu |
Zn |
Fe |
Al |
As |
Bi |
Cd |
Si |
Total Impuritati |
|
Y-Sn89 |
88-90 |
7-8 |
3-4 |
- |
- |
- |
- |
0,35 |
- |
0,05 |
0,01 |
0,05 |
0,10 |
0,008 |
0,05 |
- |
0,20 |
Y-Sn83 |
82-84 |
10-12 |
5,5-6,5 |
- |
- |
- |
- |
0,5 |
- |
0,05 |
0,1 |
0,05 |
0,12 |
0,05 |
- |
- |
0,25 (excl. Pb) |
Y-Sn80 |
79-81 |
11-13 |
5-7 |
1-3 |
- |
- |
- |
- |
- |
0,05 |
0,1 |
0,05 |
0,12 |
0,05 |
- |
- |
0,25 |
Y-PbSn 10 |
9,5-12 |
14,5-16,5 |
0,5-1,5 |
Rest |
- |
- |
- |
- |
- |
0,05 |
0,1 |
0,05 |
0,12 |
0,05 |
- |
- |
0,25 |
Y-PbSn6Sb6 |
5,5-6,5 |
5,5-6,5 |
- |
Rest |
- |
- |
- |
- |
0,2 |
0,05 |
0,1 |
0,05 |
0,12 |
0,05 |
0,05 |
- |
0,30 (excl. Cu) |
Y-PbSn6Cd |
5,5-6,5 |
16-18 |
- |
Rest |
- |
- |
As : 0,7-0,8 Cd: 0,8-0,9 Ni: 0,8- 1,1 |
- |
0,05 |
0,1 |
0,1 |
0,05 |
- |
0,1 |
- |
- |
0,25 (excl. Cu) |
Y-PbSn 5 |
4,0-5,5 |
9-12 |
0,3-0,6 |
Rest |
- |
- |
- |
- |
- |
0,05 |
0,1 |
0,05 |
0,12 |
0,05 |
- |
- |
0,25 |
Y-Pb98 |
- |
- |
- |
Rest |
0,02-0,04 |
0,22-0,25 |
Ca:0,65-0,72 Na:0,58-0,66 |
- |
0,09 |
0,05 |
0,1 |
- |
0,12 |
0,1 |
- |
- |
0,30 |
Y-AlSb5 |
- |
4,0-5,5 |
- |
- |
Rest |
0,3-0,7 |
- |
- |
0,008 |
0,08 |
0,25 |
- |
- |
- |
- |
0,20 |
0,40 |
Ambalare
Lingouri |
10 --> 25 Kg |
Caracteristici mecanice si utilizari
Marca aliajului |
Duritatea Brinell HB 10/500/180 la 20C |
Aplatisare, pierdere de înaltime % min. |
Rezistenta la compresiune N/mm2 (kgf/mm2) min. |
Temperatura de turnare C |
Densitatea kg/dm3 |
Indicatii de utilizare |
Y-Sn 89 |
- |
- |
- |
424 |
7,39 |
Turnare în lagare |
Y-Sn 83 |
25…32 |
- |
- |
500…550 |
7,5…7,7 |
Cuzinet la turbine cu abur;la turbocompresoare,motoare Diesel cu viteza mare ;la vagoane internationale si la unele tipuri de locomotive cu viteza mare. |
Y-Sn 80 |
24…30 |
- |
- |
400…500 |
7,6…7,8 |
Masini cu abur stationare si marine; electromotoare; generatoare |
Y-PbSn 10 |
23…32 |
16,5 |
135 (14) |
400…450 |
9,6…9,8 |
Cuzineti la biele si osii la unele tipuri de locomotive cu viteza mare; la vagoane pentru trafic international si intern |
Y-PbSn6Sb6 |
16…18 |
- |
- |
400…450 |
- |
Cuzineti subtiri la autocamioane |
Y-Pb6Sn6 Cd |
22…31 |
20 |
125 (13) |
400…450 |
9,7…9,9 |
Masini cu turatie pâna la 500 rot/min |
Y-PbSn 5 |
- |
- |
- |
400…450 |
- |
Cuzineti de vagoane de calatori si de marfa |
Y-Pb 98 |
30…39 |
16,5 |
165 (17) |
500…600 |
10,5 |
Cuzineti de vagonete, de vagoane si de marfa si pentru axa de la 300 la 400 rot/min |
Y-AlSb 5 |
25…28 |
50…60 |
630…670 (64…68) |
Peste 800 |
2,8 |
Cuzineti pentru motoare Diesel; motoare de autovehicule si tractoare |